Et nyttig verktøy

Nå skriver vi januar 2019, og det er bare noen få måneder siden fingrene begynte å løpe på tastaturet igjen. Det var mildt sagt som å klatre over en høy vegg uten klær. Likevel var det en utfordring jeg tok. Jeg hoppet i det med begge bena med mål om å strekke ut til den som måtte ha nytte av det, på godt og vondt. Det var noe jeg var motivert for å få til, på sikt, men jeg innrømmer at det er utfordrende. Det første innlegget mitt kan du lese her. 

Året 2018 er historie. En historie vi her hjemme både skulle vært foruten og ikke vært foruten. En historie der vi trodde bagasjen var tung nok, men som ble fylt med mer. Vi er likevel takknemlig for alt vi fikk. Vi fikk nok et år sammen som herr og fru, og som kjærester. Det var et år vi fikk se valpen vår vokse seg stor, rampete og kjærlig. Det var et år vi fikk tilbringe med de vi er så glade i, familie, venner og andre gode støttespillere vi har rundt oss. 

For en tid tilbake, skrev jeg innlegget “En vakker sol”, og hele innlegget kan du lese her. Denne vakre solen handler om å lage et personlig tankekart der bare positive ting får plass. Jeg liker å kalle det for en sol, fordi en sol gir lys, varme og energi, og det er jo det dette handler om. Det handler om å finne lys, varme og energi i det som er vanskelig og krevende. 

Tankekartet, eller “solen”, var et positivt verktøy jeg laget meg i slutten av året 2017. Tanken var å møte et nytt år med håp om å finne frem til noe som kunne gi noe positivt i hverdagen. En hverdag som ellers krever sitt. Jeg skrev ned små og overkommelige mål som jeg kunne oppnå. Jeg fant nye aktiviteter jeg kunne prøve og små prosjekter jeg kunne strekke meg etter. Jeg bestemte meg også for å belønne meg oftere og være snillere med meg selv. Jobbe med, og ikke imot. 

Jeg gjorde en innsats for å bli bedre kjent med den jeg er i dag. Hvem er jeg nå? Hva liker jeg å gjøre, og hva gir meg positiv energi? Hva kan jeg få til med det utgangspunktet jeg nå har? Hva kan jeg gjøre for å oppnå mestring igjen og kjenne at det jeg gjør er bra nok?

Å skrive noe ned på et papir kan ofte gi en bedre oversikt. Etterhvert som jeg fulgte planen, skrev jeg oppfølgende lister over det jeg hadde gjennomført. Hva fungerte bra, og ikke, og hvorfor. På den måten var det lettere å forstå, og det var lettere å avgjøre om jeg burde fortsette med det, unngå det, jobbe hardere for det, eller bare la det vente litt. Jeg ble min egen psykolog.

Det er bare jeg som til syvende og sist kan gjøre noe for dagene mine, selv om det er enklere skrevet enn gjort. Alle som møter en form for brutalitet i livet vet at det krever en egeninnsats å skape gode dager for seg selv. Det krever selvdisiplin og hardt arbeid. Til tider kan det være krevende å se klart og til tider er kroppen lite samarbeidsvillig. Det er bare sånn det er. Det er da de nedskrevne ordene kan gi en viktig påminnelse om at det er verdt å opprettholde det harde arbeidet med å reise seg igjen, stå opp av sengen, ta ett skritt av gangen og klappe seg selv på skulderen for hvert skritt man tar. 

Torsdag 3.januar 2019, troppet jeg opp i svømmehallen igjen. Jeg hoppet i vannet selv om det føltes så kaldt at jeg egentlig bare ville opp igjen. Jeg dro på meg hetten og brillene, og så la jeg på svøm slik jeg gjorde i hele 2018. Jeg la på svøm selv om kroppen føltes som en murstein i vannet. Jeg svømte selv om jeg i blant glemte å trekke pusten og heller svelget vann. Jeg svømte likevel videre, og jeg ga meg ikke før det ble lettere. Og slik er det med mye annet også. Det å ikke gi seg før det blir litt lettere. Det er da troen vokser. Troen på at man får til og kommer seg gjennom. Bygge trygghet i seg selv. 

Tankekart er et verktøy jeg fortsatt bruker mye og det er et verktøy jeg mener alle kan ha nytte av, uansett utgangspunkt. Jeg håper du gir deg selv noe positivt i det nye året, smått eller stort. Selv den minste ting kan ha stor betydning for dagen. 

– Marthe Stavaas Nelson – 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg